Ekonomi

Hazine’den Karayolları’na ekimde 25 milyar TL yardım

Hazine ve Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğü tarafından açıklanan kamu harcamaları istatistiklerine göre, Karayolları Genel Müdürlüğü’ne Hazine yardımı adı altında dev ödenekler aktarıldı.

BirGün’den Nurcan Gökdemir’in haberine göre; bütçe açığının finansmanı için KGM’ye yıl boyunca aylar itibarıyla 400 milyon TL ile 5,5 milyar TL arasında değişen rakamlarda yardım yapıldı. Ancak bu rakam ekim ayında 19 milyar liraya çıktı. Böylece bu kalemden yapılan yardım tutarı on ayın sonunda 43,6 milyar TL oldu.

456 milyon TL ile 4,5 milyar TL arasında değişen sermaye transferi de ekim ayında 6,1 milyar TL oldu. On aylık sermaye transferi de 32,4 miyar TL olarak gerçekleşti.

Karayolları Genel Müdürlüğü’nün daha çok yardım ve transfer almak zorunda kalmasına garanti tutarının belirlenmesiyle ilgili yapılan değişikliklerin neden olduğu belirtiliyor. KGM, otoyol ve köprülere döviz kuru ve ABD enflasyonu oranında yılda iki defa ödeme yapıyordu. Ancak garanti tutarlarının altı ayda değil üç ayda bir belirlendiği iddia ediliyor. Hem ABD enflasyonunun artması hem de dövize endeksli garanti ödemelerinin artık üç ayda bir yenilenmesi nedeniyle garanti ödemelerinde olağanüstü artış yaşandığı ifade ediliyor.

Karayolları Genel Müdürlüğü’nün mali yılbaşında belirlenen bütçesi ile yılsonu harcamaları arasında yüzde 72’den başlayarak yüzde 215’e kadar varan oranlarda sapmalar yaşanmaya başlandı. 2010 ile 2015 yılları arasında yüzde 122’nin altına düşmeyen sapma oranı 2015 yılında yüzde 215 oldu. 2016 ile 2018 yılları arasında yüzde 72-83 arasında değişen oranlarda sapma görüldü.

‘DERİN BİR GEDİK OLUŞTURUYOR’

Karayolları Genel Müdürlüğü’nün bütçe artış oranına yönelik konuşan CHP Genel Başkan Yardımcısı Ahmet Akın şunları söyledi:

“AK Parti iktidarında gelir garantili yap-işlet-devret projeleri kamu kaynaklarının yandaşlara aktarılması aracına dönüştü. İktidar sözcülerinin ‘Devletin kasasından bir kuruş çıkmadı’ diyerek alenen kamuoyuna yanılttığı gelir garantilerinin döviz üzerinden verilmesi ise kamu bütçesinde derin bir gedik oluşturuyor. İktidar her fırsatta ‘yerlilik’ ve ‘millilik’ söylemini kullanırken, kendi yandaşlarına verdiği gelir garantisini tamamen dövize endekslemiş durumda. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı her ne kadar geçiş garantili otoyol ve köprülerin garanti sayısını sağladığına yönelik algı yaratmak istese de bugün Karayolları Genel Müdürlüğü’nün bütçesinden her ay milyarlarca lira garantilere ödeniyor.”

Yazıyı Kaynağından Okuyun →

Mert Ege

Editör, 28 yaşında, Gazetecilik mezunu. Gündemi takip ederek sizlere en güncel ve gerçek haberleri ulaştırmayı hedefler. Objektif ve ilkeli yayın kendisi için en önemli ve hassas konuların başında gelir.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu