Zafer Havalimanı’nın yolcu garantisi sadece yüzde 4 tuttu
Yap-İşlet-Devret modeli ile inşa ettirilen ve müteahhit firmaya verilen hayali yolcu garantisi nedeniyle Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) bütçesinde karadelik haline gelen Zafer Havalimanı, Ocak-Mayıs döneminde de beklenen ilgiyi görmedi. İhtiyaca bakılmaksızın bol keseden yolcu garantisi verilen havalimanı, garanti edilen yolcu sayısının yalnızca yüzde 4’ünü karşılayabildi. Kamuya devri 2044 yılında gerçekleşecek Zafer Havalimanı’ndaki karadelik daha da büyüdü.
Faaliyete geçtiği gün itibarıyla yakalanamayan yolcu garantisi nedeniyle tartışılan Zafer Havalimanı’nda tablo yine değişmedi. Havalimanı, 2023’ün ilk beş ayı için garanti edilen yolcu sayısını karşılamanın çok uzağında kaldı.
ZARAR GARANTİLİ HAVALİMANI
BirGün’den Mustafa Bildircin’in haberine göre; DHMİ’nin verilerine göre, 2023 yılının Ocak-Mayıs dönemi için Zafer Havalimanı’nın işletmecisine 549 bin 55 yolcu garantisi verildi. Havalimanını beş ayda kullanan yolcu sayısı ise yalnızca 22 bin 794 ile ifade edildi. Ocak ayında 4 bin 83 yolcunun kullandığı havalimanındaki yolcu sayıları aylara göre şöyle sıralandı:
– Şubat: 3 bin 825
– Mart: 5 bin 167
– Nisan: 4 bin 710
– Mayıs: 5 bin 9
YAPIM MALİYETİ AŞILDI
Zafer Havalimanı’nın Yap-İşlet-Devret modeli kapsamındaki sözleşmesine göre, müteahhide iç hat giden yolcu servis ücreti olarak 2 Euro, dış hat giden yolcu servis ücreti olarak ise 10 Euro ücret geliri garanti ediliyor. İnşa maliyeti 50 milyon Euro olan Zafer Havalimanı için müteahhide 2012-2022 döneminde ödenen garanti tutarı 59 milyon 676 Euro’ya ulaşıyor. 2044 yılında kamuya devri beklenen havalimanı için yapılması öngörülen toplam garanti ödemesi, 208 milyon Euro olarak hesaplanıyor.